סוד ההצלחה של אינסטגרם / פסיכולוגיה, לא טכנולוגיה




28/1/2021


התחלתי להאזין (באפליקציית אודיובל) לספר מעולה שנקרא" No Filter" של שרה פרייר, על העליה וההצלחה של אינסטגרם. אני אמנם נמצא רק בתחילת הספר, אבל כבר הצלחתי לרכז כמה נקודות שלדעתי מאוד חשובות ומעניינות, כאלו שאפשר לאמץ בפעילות העסקית של רבים מאיתנו. 

אבל קודם, קצת רקע: 

אינסטגרם היא חיה שונה בשוק הרשתות החברתיות. היא שינתה לחלוטין את האופן שבו בני אדם ברחבי העולם מסתכלים על העולם סביבם. לפני אינסטגרם, למשל, מי היה עוצר כדי להתבונן, וכמובן לצלם כוס קפה, תמרור ברחוב או דלת כניסה בבית עתיק? אם כן, נסכים שאינסטגרם שינתה את ההסתכלות על המציאות, לטוב ולרע. עסקים מעצבים מחדש את הנוכחות הפיזית שלהם כדי שיהיו יותר מותאמים לצילום ולתיעוד באינסטגרם (מסעדות, רשתות אופנה ועוד מייצרות אזורי צילום שפשוט תוכננו לצילום ושיתוף), מסעדות מייצרות מנות קיצוניות ברמת השחיטות שלהן כדי שאלו יעודדו לקוחות להזמין וכמובן לשתף (אף מילה מיותרת על גם לאכול...), ובצד הביקורת, יש שיגידו שאנשים נעולים מידי בפעולת התיעוד והשיתוף ובדרך פספסים את החיים האמיתיים. 

אפשר לדבר בלי סוף על ההשפעות הנרחבות של אינסטגרם על חיינו. אבל הפעם בחרתי להתמקד בכמה נקודות מרכזיות סביב האסטרטגיה והערכים הבסיסיים של הפלטפורמה, וכמה מהם שהביאו לגדולתה:

1. פסיכולוגיה, לא טכנולוגיה: 

ברמה הטכנולוגית, אין באינסטרגם שום דבר פורץ דרך. היא הוקמה על חורבות המשבר הכלכלי של 2008, בשיא מהפיכת המובייל, ולמעשה "רכבה" על ההצלחה של פייסבוק וטוויטר כדי למנף את עצמה. ועדיין, ה-ערך המרכזי של אינסטגרם מתבסס על נקודה אנושית בסיסית ביותר: שיתוף בחוויות. אם פייסבוק הוא המקום לייצר חברויות, וטוויטר הוא המקום להביא דעות, אינסטגרם היא "פלפורמת החוויות", והיא זמינה לכל אחד, גם למי שלא יודע לצלם או לספר סיפור. 

2. כל אחד יכול היה לפתח את האפליקציה, אבל לא את התרבות והקהילה: 

הספר מתאר בפירוט את השלבים שהובילו להקמת החברה. המייסד, קווין סיסטרום הגיע מהרקע האישי הנכון, עם הכישורים הנכונים, ועדיין - ויתר על הזמנה אישית ממארק צוקרברג, בשלביה המוקדמים של פייסבוק להצטרף כדי להקים את פעילות התמונות של פייסבוק, וזה היה הרבה לפני שפייסבוק קיבלה החלטה להפוך לחברת Mobile First. הוא גם ויתר על הצעה מג'ק דורסי, המייסד של טוויטר לחבור אליו ולייצר יחד משהו חדש. אולי זה יותר מזל משכל, אבל האינטואיציה האישית של סיסטרום הובילה אותו בסופו של דבר להחלטה להתקדם בדרך שלו, להקים את החברה שתפעל לפי הערכים העסקיים והאישיים שהוא עצמו מאמין בהם, והשאר - היסטוריה.

3. מי שקובע את מידת ההצלחה של המוצר זה המשתמשים, לא המשקיעים:

סיסטרום הבין יחסית בשלבים המוקדמים שהוא עלה על משהו מנצח. גם בזמן שמשקיעים ואנשי טכנולוגיה טענו שאין לו סיכוי להפוך את אינסטגרם למשהו גדול ומשמעותי, הוא האמין בדרכו ובחזון, ושאף קדימה. בתקופה הראשונה אחרי ההשקה, כשמספר המשתמשים הכפיל עצמו בכל יום, צצו משקיעים רבים שהציעו להשקיע בחברה, "לספק ייעוץ" ואפילו חלמו על רכישה מהירה לפני שההצלחה תעלה לראש המייסדים. עבור רובם זה היה מאוחד מידי.

4. לרכב על ההצלחה של הגדולים:

אחת התובנות החכמות ביותר שאינסטגרם יישמה כבר בהתחלה, הוא לא להילחם ברשתות הגדולות (פייסבוק וטוויטר), אלא למנף אותן ולמעשה להיעזר בהן כדי לצמוח. כך למשל, אחת ההחלטות המוצריות החכמות ביותר שהם קיבלו היתה לאפשר לשתף את התמונות מאינסטגרם ישירות לפייסבוק ולטוויטר, מה שלא רק הפיץ את התכנים בערוצים המבוססים, אלא ייצר עניין וטראפיק של גולשים בחזרה לאינסטגרם כדי להצטרף. ספציפית לגבי פייסבוק, באותה התקופה, העלאת תמונות מנייד לפייסבוק לא היתה חוויה פשוטה ומהירה כפי שהיא היום, והתמונות היו עולות בידפולט לתיקיה ייעודית. במילים אחרות, אינסטגרם פיצחה את החיבור בין מובייל לצילום ושיתוף תמונות, כשלאחר מכן פייסבוק וטוויטר פשוט העתיקו את השיטה.

5. שלבים בצמיחה:

השבוע התחזקה השיחה סביב אפליקציית Club Hose, רשת חברתית חדשה שמבוססת כולה על חדרי שיחה קוליים, סוג של מיני פודקאסטים סביב נושאי תוכן מוגדרים. האפליקציה טרם הושקה רשמית, זמינה כרגע רק למשתמשי אייפון ואם זה לא מספיק, ניתן להצטרף בהזמנה בלבד. 

הטריק השיווקי הזה מקבל ביטוי גם בספר על אינסטגרם, שלא המציאה את השיטה אבל יישמה אותה בצורה מושלמת, בהיבט של צמיחה ברמת המשתמשים בשלבים הראשונים:

א. קודם כל, צריך לטרגט ולהביא את המשתשמים המקצועיים, מובילי הדעה, המאמצים הראשונים, היצירתיים. אינסטגרם סימנה מראש את קהל היעד שיהפוך למשתמשים הראשונים של האפליקציה, במטרה לייצר בסיס ראשוני של תוכן. זה כלל צלמים, מעצבים, אנשי קריאיטיב שהתחברו לפשטות והקלות של אינסטגרם, ולהזדמנות לשתף את היצירה שלהם. 

ב. שלב לאחר מכן, היא סייעה למותגים מובילים להצטרף לאפליקציה ולייצר בה נוכחות. כמובן שמדובר במותגים המובילים ברמת התפיסה העסקית, כאלו שלא חוששים לייצר נוכחות גם בפלטפורמות שנמצאות בשלבים הראשונים שלהן, אבל כאלו שהמותגים מזהים בהן פוטנאציאל צרכני, והו כמה שאותם מותגים ראשונים צדקו, ועשו בשכל, כי הם הקדימו את השוק ובינתיים בנו קהל עוקבים משמעותי.

ג. אחרי המותגים, מגיעים הסלבס, חלקם גם כן מאמצים ראשונים אבל בעיקר כי הם מבינים את הפוטנציאל העסקי: הן מצד החשיפה המשמעותית והחינמית מול העוקבים, וכפועל יוצא: כמקור הכנסה מצד המותגים והמפרסמים, במילים אחרות: חסויות

ד. השלב הבא הוא: הקהל הרחבלאחר שנוצרה תשתית משמעותית של מובילי דעת קהל, מאמצים ראשונים, סלבס ומותגים מובילים, הרי שהקרקע בשלה להצטרפות המאסות, שנהרו וממשיכים לנהור בהמוניהם. והשאר כאמור - היסטוריה. 


 

 

הצטרפו עכשיו לברודקאסט היומי שלי בוואטסאפ!
בכל בוקר תקבלו בהודעת וואטסאפ "ביס" של תוכן טרי וקצרצר של השראה. 
רוצים גם? סמסו לי את שמכם ואישור קבלת תכנים ל: 0529401861 ואוסיף לרשימת המנויים

הסיכום השבועי שלי, אצלכם במייל!
    מגמות, תובנות, מחשבות, מהלכים מעניינים מהארץ ומהעולם ועוד. טרי טרי בכל שבוע. 
לינק לרישום