האנדרדוג תמיד רעב יותר



7/1/2021


שני דברים קרו לי השבוע שהובילו אותי לכותרת הזו.

הראשון, תובנה שהתחזקה אצלי בעקבות תהליך בחינת שותפים חדשים (אני פשוט לא יכול לסבול את התואר "ספקים", זה מפספס בעיני את כל המטרה של בחירת גופים עסקיים שאנחנו רוצים לעבוד איתם יחד...). בלי להיכנס לפרטים, אבל מדובר בפועל בסדרת פגישות בזום סביב צורך מסוים. כל חברה שנפגשנו איתה הציגה עצמה, את היכולות שלה, הסבירה מדוע היא המתאימה ביותר לאתגר והציגה דוגמאות לעבודות שעשתה.

אני מכבד לגמרי שותפים פוטנציאליים שבאופן ברור רוצים את העבודה ומחפשים לעבוד יחד, ומצד שני מדהים אותי בכל פעם מחדש כיצד חברות שיכולות להיות מצויינות, מקצועיות וחדשניות, בוחרות את הגורם הלא מתאים כדי להציג אותה ואת יכולותיה. 

לא משנה עם מוכרים רכב, דירה, סמארטפון או יכולות עסקיות, עצם הבחירה של מי שמציג את יכולות החברה ולא פחות חשוב: אופן ההצגה של אותן יכולות הוא משהו שמעט מאוד גופים עסקיים בארץ מקדישים לו לדעתי מספיק מחשבה והשקעה. בתקופה שבה תהליך ה"פיצ'" מועבר בזום, האתגר הזה הופך אפילו מורכב יותר. יכולת הריכוז פוחתת, תנאי ה"מכירה" יורדים בגלל מגבלות טכניות של ויז'ואל, סאונד, ילדים ברקע וחיבור לא חזק לרשת. 

אז בקיצור, בחייאת. תבחרו בקפידה את מי שמציג ותייצרו סיפור מעניין, קצר וקולע שיתאר בצורה המדויקת והרלוונטית ביותר של הצעת הערך שלכם, אחרת איבדתם את הקהל בדקות הראשונות.

ואיך זה קשור לכותרת אתם שואלים? כשיוצא לך להיפגש במרוכז עם מגוון חברות, חלקן מבוססות ומוכרות וחלקן חדשות יחסית בשוק, מהר מאוד בולט ההבדל ברעב שיש (או שהיה) לכל אחת. המבוססים יותר נשענים על ההיסטוריה (איזה לקוחות צברו, כמה זמן הם בשוק, אפקט הגודל...), והחדשים יותר בשוק מתמקדים יותר בהצעת הערך הרלוונטית, ביכולות של הטאלנטים הספציפיים לייצר ערך עדכני, רענן ואחר. זה לא נכון ב-100% מהמקרים, אבל תחשבו על זה...



השני, קשור לפודקאסט מעולה שאני מאזין לו, שנקרא Business Wars המופק ע"י Wondery, אותה חברת תוכן אודיו שאמזון הודיעה השבוע שהיא רוכשת. הפודקסט מתמקד, כמה מפתיע, בתיאור מלחמות עסקיות בין מותגים מאוד מוכרים, לרוב בין השחקן הטכנולוגי החדש בשוק אל מול השחקן הוותיק והמבוסס. 





אחת מה"מלחמות" האלו היא בין נטפליקס לבלוקבסטר

כולנו מכירים את השקפים במצגות שמציגים את נטפליקס כדור החדש של התוכן המשודר וכיצד בלוקבסטר פספסה הזדמנות קריטית לרכוש אותה ולמעשה להעלים את התחרות, וכיום כאמור בלוקבסטר היא רק זיכרון רחוק....למעשה, בלוקבסטר כל הזמן היתה צעד אחד אחורה, ובשילוב של אגו, חוסר חזון עסקי וחוסר חדשנות נשאבה למרוץ העתקה בעקבות הצעדים של נטפליקס לכל אורך הדרך.

המנכ"ל האגדי שלה, הסטינגס הוא זה שהבין כבר בשלב מוקדם שהעתיד הוא בסטרימינג, לא השכרת סרטים, ושבעתיד הלא רחוק נטפליקס חייבת להיות זמינה בכל מכשיר שמנגן ווידאו. כלל השוק באותו הזמן זלזל בו ולא האמין שכך יהיה.

יש שם סיפור שבו ב-2007 הסטינגס הזמין כמה עיתונאים ל-HQ של נטפליקס, הושיב אותם והציג להם גרסה ראשונה של אפליקציית סטרימינג של סרטים. 

הם ללחצו על כפתור הנגן, הסרט עלה תוך שניות בודדות. הם אכן נדהמו מהמהירות ומנוחות השימוש, אבל אחרי כמה דקות שאלו את הסטיגס מי בעצם יירצה לצפות בסרטים שלמים דרך המחשב, בתקופה שבה כולם רוכשים טלויזיות גדולות יותר לסלון ומעדיפים ליהנות מאיכות DVD? בנוסף, באותם ימים רשת אינטרנט מהיר לא היתה נפוצה כמו שהיום, בטח שלא דרך רשת הסלולר בטלפונים הניידים. 

הם יצאו מהמשרד ובדרך איחלו להסטיגס ולנטפליקס - "בהצלחה"....

אותה חוויה השפיעה עליו קשות, והיא היתה נקודת מפנה בהבנה שלו שכדי לנצח ולהוביל את הקטגוריה, נטפליקס חייבת להיות זמינה בכל מכשיר שתומך בניגון ווידאו, בעיקר מכשירים ניידים כי זה למעשה, העתיד.

אבל, ההאזנה לימדה אותי שזה הרבה יותר מכך. למעשה, החזון ארוך הטווח של נטפליקס היה לא רק לדלג מעל שימוש בסניפים פיזיים ובהנגשה של שירותי סטרימינג במקום משלוח סרטים בדואר. היא והסטינגס בראשה, חזו את העתיד והבינו שכדי לנצח את השוק נטפליקס חייבת לא רק לשלוט במדיום, אלא גם בתוכן עצמו! אסור לה להיות תלויה בחסדי האולפנים ורשתות המדיה הגדולות שמחזיקות ושולטות בתוכן האיכותי והעדכני ביותר.

כך למעשה, המתחרה האמיתית של נטפליקס לא היתה בכלל בלוקבסטר, אלא ענקיות המדיה האמריקאיות כמו טיים וורנר שמחזיקה ב-HBO, שהן גם יצרניות התוכן וגם מחזיקות בתשתית המודל מבוסס המנויים החודשיים.

יו"ר טיים וורנר סירב בתוקף לשווק את האוצר שלו, התכנים המקוריים בבעלות הרשת דרך נטפליקס, מה שהוביל אותה להבין שעליה לייצר אותם לבד, ובענק! אבל, זה גם לא נגמר פה, כי נטפליקס הבינה דבר נוסף שאף אחר אחר לא:

אומרים שתוכן הוא המלך? אז אלגוריתמים הם אפילו יותר!
הצופים צופים בתוכן אבל האלגוריתם צופה בהם!

 

הסיכום השבועי שלי, אצלכם במייל!
    מגמות, תובנות, מחשבות, מהלכים מעניינים מהארץ ומהעולם ועוד. טרי טרי בכל שבוע. 
לינק לרישום