ממשבר להזדמנות: מדוע אמזון תצא מחוזקת יותר אחרי המשבר?


24/12/2020
 



התחלתי להאזין לספר החדש של סקוט גאלווי שנקרא "Post Corona", העוסק, איך לא, בהשפעה הרחבה שיש ועוד תהיה למגפה על העולם בכלל ובמיקוד של חברות הטכנולוגיה. למעשה מדובר בסוג של המשך לספריו הקודמים, בעיקר The Four שמתמקד ב-4 ענקיות הטכנולוגיה הגדולות: אפל, אמזון גוגל ופייסבוק (מי שבמקרה פספס, מהרו לקרוא!).

קחו למשל את אמזון, והכניסה שלה לתחום בתי המרקחת. לא מדובר במהלך מפתיע במיוחד, לאור העובדה שאמזון מדברת על תחום הבריאות בהיבט הרחב כתחום שמאוד מעניין אותה לשבש. הצעד הבא שגאלווי חוזה בהקשר הזה הוא: ביטוח בריאות של אמזון. ואם זה נשמע לכם מופרך, תזכרו לרגע את כמויות הדאטה שיש לאמזון על הלקוחות: מה הם אוכלים, מה המצב המשפחתי שלהם, האם הם צורכים מוצרי ספורט? חלק מהדאטה מגיע מאמזון עצמה וחלק, אסור לשכוח, מגיע מהול פודס, רשת הסופרים היוקרתית שנרכשה ע"י אמזון.

מדברים הרבה על הדחיפה המואצת שהקורונה ייצרה עבור ארגונים לאמץ טכנולוגיות דיגיטליות ולא פחות חשוב לאמץ תפיסות עסקיות ותפעולויות חדשות במטרה להשתנות עם המציאות המאתגרת. אמזון היא מסוג החברות שהתכוננו הרבה קודם, למעשה היא מתכוננת לתרחישים כאלו מיומה הראשון. במילים אחרות, המקרה שלה הוא דוגמה קיצונית (לחיוב) של ארגון שמאמן את השרירים העסקיים למוכנות לתקופה כזו, מבלי להגדיר אותה ככזו. 

המשמעות היא, שאם חברות רבות עוברות במספר חודשים שינויים מהירים שלרוב לוקחים שנים לבצע, בתקופה שאחרי המשבר נמצא מציאות שונה לחלוטין, מציאות שבה חלשים התחזקו או שנעלמו, אבל גם אלו שהיו חזקים עוד לפני המשבר יהפכו לחזקות פי כמה וכמה, לטוב ולרע...


זו בדיוק הנקודה לחזור לתמה המרכזית של הספר הקודם שלו: The Four, לפיה גאלווי מתאר כיצד כל אחת מענקיות הטכנולוגיה רוצה להפוך ל-"מערכת ההפעלה" של חיינו. בפרספקטיבה של נקודת הזמן הנוכחית, לגישתו, אמזון מובילה במרוץ אל המטרה הזו עם פער משמעותי: משבר הקורונה האיץ את תעשיית האיקומרס מ-18% בארה"ב ל- 28% בתוך 8 שבועות בלבד! אם בשנת 2000 קצב הצמיחה השנתי של האיקומרס היה כ-1% בלבד, ברור לכולנו שפרק זמן של 8 שבועות נחשב לקפיצה של כעשור שלם.

גאלווי מדבר כבר כשנתיים שהוא חוזה שהענף הבא שאמזון מתכוונת להיכנס אליו הוא תחום הבריאות (healthcare), ושלמעשה לדעתו אמזון תהפוך לחברת ה-healthcare הגדולה בעולם, אם לא היעילה שביניהן. הסיבה לכך היא שכדי להמשיך ולצמוח בקצב הרצוי, אמזון חייבת להיכנס לתחום חדש ולמנף את כל המשאבים שלה לכדי לנכס אותו לטובתה. אם חושבים על זה, זו בדיוק ההתמחות שלה: היא מחפשת ענף מיושן שסובל מחוסר אמון ושביעות רצון ומעצבת אותו מחדש. ואם מחפשים ענף שמתאפיין בדיוק כך, זהו תחום ה-healthcare, שבארה"ב מגלגל מיליארדים של דולרים אם לא יותר, וסובל מחוסר יעילות ושקיפות, חוסר משווע של שביעות רצון מצד הלקוחות ובעיקר מקום לצמוח ולהשתנות. 

אפשר רק לדמיין כיצד שוק ה-healthcare יראה בעולם שבו אמזון היא שחקנית דומיננטית ומשפיעה. מעבר להרים של דאטה שיש כבר היום לאמזון על מיליוני צרכנים, תוסיפו את היכולות הלוגיסטיות שלה, יכולות שהיא הפכה לאמנות, טכנולוגיות מחשוב הענן שהיא מובילה עולמית שלו, שירות אמזון פריים שמאפשר לצרכנים לקבל משלוח מעכשיו לעכשיו ויותר חשוב מהכל - המיקוד הבלתי מתפשר בלקוחות, אותו מיקוד שבזוס מדבר עליה מהיום הראשון של החברה, נראה שתחום ה-healthcare עומד לעבור טרנספורמציה אמיתית, עם סטנדרטים חדשים שישפיעו על הענף כולו, בדיוק כפי שעשתה בתחומים אחרים. 

התמקדתי בסיכום הזה בזוית הספציפית של אמזון ותחום ה-healthcare, אבל אני בטוח שיהיו תובנות מעניינות נוספות שאשמח לשתף פה בסיכומים הבאים. 

הסיכום השבועי שלי, אצלכם במייל!
    מגמות, תובנות, מחשבות, מהלכים מעניינים מהארץ ומהעולם ועוד. טרי טרי בכל שבוע. 
לינק לרישום