לא רק Clubhouse/ שוק הסושיאל אודיו רותח




11/2/2021

בהמשך ישיר לסיכום שפרסמתי בשבוע שעבר, שהתמקד בתחום הסושיאל אודיו בכלל וספציפית בכוכב של הרגע: קלאב האוס (פספסתם ורוצים לקרוא? לינק), הפעם אני ממשיך להתעמק בתחום ולשתף בסטאטראפים נוספים ומעניינים שפועלים בתחום. 

בשבוע האחרון השתתפתי בלא מעט חדרי שיחה בקלאב האוס, בהם הפקתי המון תובנות ממגוון רחב של אנשים שהביעו את דעתם לגבי העתיד של התחום וההשפעות עלינו כצרכני תוכן. להבדיל מערוצי תוכן וסושיאל טקסטואליים (פייסבוק, מסנג'ר, טוויטר) וכמובן הויזואליים (אינסטגרם), יש משהו בפורמט האודיו שמצד אחד דורש התמקדות בשיחה ומצד שני מאפשר, למי שיכול/ה, לעשות דברים במקביל (אני לא מסוגל, למשל....). וזו רק תובנה אחת, ישנן רבות נוספות.


אבל מה הוביל אותנו לכאן? 

קודם כל, התחום נמצא יחסית בתחילת דרכו, לפחות בפורמט העדכני שלו. לא מעט סטארטאפים שהשיקו מוצרים בתחום נאלצו לצאת מהמרוץ מסיבות שונות: היעדר מודל עסקי? חוסר מוכנות צרכנית? פספוס של הצעת הערך? 

אבל, בואו ננתח לרגע את כל מה שכן תרם לתחום הסושיאל אודיו להפוך לפופולרי כל כך בתקופה האחרונה: 

1. צמיחה משמעותית בפופולריות ובצריכה של מדיום הפודקסטים: כ- 75% מהאמריקאים מכירים את המושג והמשמעות של פודקאסט (לפי מחקר צרכנות דיגיטלי שנערך בנושא), מדובר בכ-212 מיליון בני אדם, עליה של כ-10 מיליון ביחס לשנה שעברה. לא מובן מאליו.

2. אי אפשר שלא להתייחס גם לתרומה של תחום החומרה: הכוונה לצמיחה בפופולריות של אזניות אלחוטיות
מה שתרם משמעותית לצריכת תוכן אודיו, מוסיקה ועוד. ה- Airpods של אפל, למשל, הפכו לתופעה צרכנית אולטרה מוצלחת, למרות הבדיחות שרצו בעת השקתן. עבור אפל מדובר בקטגוריה ששווה לה כ-6 מיליארד דולר בשנה, עם מכירות של קרוב ל-100 מיליון רק ב- 2020. מדובר בסיפור הצלחה כך כל גדול, שאפילו היה ניסיון להקים רשת חברתית מבוססת אודיו רק סביב האזניות הלבנות: TTYL, שנאלצה לסגור לבסוף אבל עדיין עצם המחשבה מרתקת בעיני. 




רק כדי להמחיש את הפופולריות המטורפת של ה- Airpods, כשם קוד לתרומה של החומרה לתחום האודיו, שימו לב לאתר הבא: ה- airpodsappstore מנסה לדמות לעצמו תחושה כאילו מדובר בחנות רשמית מטעם אפל (והיא לא): חנות אפליקציות המיועדות למשתמשי Airpods. אבל כאמור, מדובר בדוגמה בלבד שמחזקת את התרומה של תחום החומרה לענף האודיו. מתחבר כמובן לאימוץ הנרחב של הרמקולים החכמים משולבי העוזרות: של אפל, גוגל ושלל יצרנים נוספים. כולם הפכו את התקשורת אדם-מכונה מבוססי הקול למשהו לגיטימי ופחות מוזר.




3. החיים הדיגיטליים מתפתחים כל הזמן: לדעתי יש למשבר הקורונה תרומה משמעותית לצמיחת הפופולריות של תחום הסושיאל אודיו. הקורונה שינתה דפוסי חיים במובן הרחב, יותר אנשים סגורים בבית ומחפשים תכנים חדשים ובערוצים חדשים. מספיק לשים לב לצעירים שמשתמשים יותר ויותר במדיום הקולי בוואטסאפ, סנאפ ובערוצים נוספים על פני האפשרות הטקסטואלית. האם זה מטעמי נוחות? או שזו פשוט האופציה העדיפה מבחינת הנורמות החברתיות שלהם? 


אז הבטחתי לשתף בכמה דוגמאות מהעולם, בואו נתחיל:


קאפוצינו: אוליבייה הוא היזם מאחורי האפליקציה הזו, והוא הקים אותה כפרויקט קורונה אישי (מדהים...). ביום יום הוא עוסק בעיצוב מוצרים והוא זיהה את תחום האודיו כמתחמם והחליט להקים מיזם משלו. מהות האפליקציה: A daily personal audio show, ז"א שבדיוק כפי ששותים את הקפה של הבוקר, כך לתפיסתו כל בוקר מתחיל ב"קפוצ'ינו" דיגיטלי שמבוסס על אוצרות של הקלטות קצרות מלוות במוסיקה ואפקטים שונים ששלחו לו חברים ומשפחה.

תחת מוטיב הקפה, כל הקלטה כזו נקראת Bean (= פול קפה...), וכשהורדתי את האפליקציה נדהמתי מהירידה לפרטים העיצוביים, למשל: בשלב שבו התבקשתי להזין את השם שלי, הופיעה דמות מאויירת של בריסטה שכותבת את השם על גבי כוס הקפה. מדהים. לינק לעמוד האפליקציה





PODZ: אפליקציה נוספת שצוברת פופולריות מאוד גדולה היא פודס. האפליקציה שואפת להיות הניוזפיד האודיובילי שלנו. מהות הערך שהם מציעים הוא לקחת את החלקים החשובים והמרכזיים מתוך תוכני אודיו (למשל מפודקסטים), ולהנגיש אותם כסוג של "ביסים" אודיובילים לקהל הרחב.

מייסד החברה אמר בראיון: "מה שניסינו להבין זה איך אנחנו לוקחים תוכן אודיו, כשאנחנו מתחילים בפודקאסטים, ומשתפים אותו לקהל הרחב שרגיל לצרוך את התוכן שלו בצורה מיידית וקצרה בסושיאל מדיה״. הנה כתבה מאוד מעמיקה שפורסמה אתמול במגזין Tech Crunch, והנה ראיון עם מייסד האפליקציה



דוגמה נוספת ומעניינת היא Road Trip. כמו שם האפליקציה (ופה אני חייב רגע לעצור ולשים דגש על בחירת השמות של האפליקציות הללו, שמתם לב כמה הבחירות מעניינות וקשורות לאופי הספציפי של האפליקציות? שאפו). רודטריפ היא אפליקציה חמה מהתנור, שבדומה לשמה נועדה להיות רשת חברתית מבוססת אודיו, שתאפשר לאנשים להאזין יחד לפלייליסטים ולייצר אינטראקציה סביבן.
 



YAC: דוגמה מעולה לאבולוציה שכבר מתרחשת בתחום. שימו לב שכל הדוגמאות שציינתי מכוונות לתקשורת בין אישית, הכוונה בין משתמשים פרטייםYAC לוקחת את זה למקום אחר - העסקי/פנים ארגוני, וגם מתיישב על תובנה מאוד מעניינת: אנשים עייפים מהזומים ואין להם כוח כבר לשיחות הארוכות. אז YAC היא כלי שמיועד לשימוש פנים ארגוני/צוותי, ומאפשר לכל איש צוות/מנהל להקליט ולשלוח הודעות שאורכן לא עולה על 120 שניות האחד לשני. בדומה להגבלה של 140 התווים של טוויטר (שכבר בוטל מאז), גם פה הרעיון הוא להכריח שיטת העברת מסרים קצרה וממוקדת. 



לסיכום: אז זה שתחום הסושיאל אודיו רותח, את זה כבר הבנו. מה שחשוב לקחת מפה זו העובדה שמדובר בשלב התחלתי יחסית שמתאפיין בהמון ניסוי וטעיה. גם האפליקציות שכן מצליחות, לפחות כרגע (כמו קלאב האוס) נמצאות בשלבי בטא מתקדמים ואין ספק שגם הן עצמן לומדות תוך כדי תנועה מה עובד יותר ומה פחות, מה מעניין את המשתמשים ולאן עוד אפשר לקחת את זה. גם הן לא בטוחות בשלב הזה לאן התחום יתפתח ומה הפוטנציאל האמיתי, סביר שפיצ'רים ספציפיים שיתווספו יעצבו את הנורמות העתידיות. תובנה שניה: הדוגמה של YAC רק ממחישה את המרחב הזמין למודלים עסקיים, קהלים ושימושים נוספים למדיום הזה. לא רק האישי/פרטי אלא גם העסקי. 

 

הצטרפו עכשיו לברודקאסט היומי שלי בוואטסאפ!
בכל בוקר תקבלו בהודעת וואטסאפ "ביס" של תוכן טרי וקצרצר של השראה. 
רוצים גם? סמסו לי את שמכם ואישור קבלת תכנים ל: 0529401861 ואוסיף לרשימת המנויים

הסיכום השבועי שלי, אצלכם במייל!
    מגמות, תובנות, מחשבות, מהלכים מעניינים מהארץ ומהעולם ועוד. טרי טרי בכל שבוע. 
לינק לרישום