כיצד וואטסאפ תשתלב ותעצב את העתיד של פייסבוק?


17/12/2020
 

או במילים אחרות: Show Me The Money!

בשנת 2014 פייסבוק שילמה סכום אסטרונומי של 19 מיליארד דולר תמורת וואטסאפ, הרכישה הגדולה ביותר איי פעם שפייסבוק ביצעה נכון להיום. למי שלא זוכר, תמורת אינסטגרם פייסבוק שילמה "רק" מיליארד דולר, ויאמר לזכותה שהיא ייצרה הכנסות לפייסבוק כבר בשלבים המוקדמים, על בסיס מכירת פרסומות (וחשוב לזכור, 99% מההכנסות של פייסבוק מגיעות מפרסומות).

אז השאלה המתבקשת היא למה? מה היא ראתה בוואטסאפ שהצדיק סכום מטורף כל כך?

רק בחודש שעבר, בשקט תקשורתי מפתיע, פייסבוק ביצעה רכישה נוספת, השלישית בגובהה: היא רכשה סטארטאפ שנקרא Kustomer, המציע פתרון דמוי CRM לעסקים קטנים ובינוניים. פייסבוק שילמה תמורתה מעט יותר ממה ששילמה עבור אינסטגרם, ז"א עסקה די חשאית תמורת כמילירד דולר. אז שוב נשאלת השאלה: למה? מה זה יתרום לה?

רובנו מודעים לעובדה שפייסבוק, בדומה לחברות טכנולוגיה גדולות אחרות נמצאות תחת המיקרוסקופ של הרגולטור האמריקאי, כמו גם גופים בינלאומיים נוספים. הטענה החוזרת ועולה היא שפייסבוק מהווה מונופול ומנצלת את כוחה הרב כדי לדרוס ולמנוע תחרות מצד חברות טכונולוגיה מתחרות, במגוון רחב של תחומים חופפים. טענה נוספת כלפי פייסבוק מתמקדת בוואטסאפ עצמה, שנחשבת לאחת מרשתות התקשורת הכתובה הגדולה בעולם, אם לא הגדולה מכולן. בזמן שבארה"ב דווקא מנסג'ר של פייסבוק היא הערוץ המועדף (כן, גם פה פייסבוק שולטת), ברחבי העולם וואטסאפ היא מעצמה, ולא רק בישראל. בהודו למשל, ישנם כ-400 מיליון משתמשים פעילים בחודש, וזו רק דוגמה אחת.




פייסבוק, וצוקרברג בראשה, זיהו כבר מזמן שזה רק עניין של זמן עד שבועת הכוח שלה תתכווץ במקרה הטוב, ותתפוצץ במקרה הפחות טוב, ושעליה לייצר ורטיקלים עסקיים נוספים. ובדיוק בנקודה הזו וואטסאפ משתלבת. למרות שכרגע היא לא ממש מייצרת הכנסות, התכניות האסטרטגיות שפייסבוק בונה עליה, הן כנראה רבות. צוקרברג והנהלת החברה מתכננים לייצר גיוון עסקי המבוסס על פורטפוליו של כלים, וכך על הדרך להגן על פעילות הליבה שלה. 

פייסבוק מאמינה שהיא יכולה לשלוט בכל התקשורת בין מותגים ועסקים לבין לקוחות, החל ממודעות ממומנות בפייסבוק עצמה ובאינסטגרם, דרך ביצוע הרכישה בוואטסאפ ובמסנג'ר, וגם באינטסגרם ככל הנראה. אם פייסבוק ואינסטגרם הן החנויות, וואטסאפ היא הקופה. 

בתחילת 2019, צוקרבג פרסם מאמר דעה של כ-3,200 מילים, בו הוא מפרט כיצד לדעתו כל המוצרים של פייסבוק צריכים בסופו של דבר לשאוף ולהידמות לוואטסאפ, מתוך אמונה אישית שלו שעתיד התקשורת היא בינאישית וכמובן מוצפנת, ושהוא מקווה שהוא ופייסבוק יסייעו לשינוי הזה (מסיבות ברורות).


חשוב גם לציין שעוד בהתחלה פייסבוק וואטסאפ היו סוג של סוג מוזר.

פייסבוק בפינה אחת, עם מודל עסקי ברור המבוסס על עידוד מאסיבי של המשתמשים לפרסם כמה שיותר מידע על עצמם, במטרה לחזק את האלגוריתמים שלה להציע פרסומות מדויקות יותר, זאת בנוסף לניתוח התוכן שהם משתפים ומייצרים ביוזמתם. בפינה ממול ניצבה וואטסאפ, שאחד ממייסדיה, ז'אן קום הגיע לארה"ב מאוקריאנה בתקופה שהיתה עוד שייכת לברית המועצות, ובמילים אחרות הוא הגיע מרקע מושרש של שליטה ממשלטית וחוסר פרטיות קיצוני. "הקירות מאזינים" היה אומר, ולכן בהקמה של וואטסאפ הוא שאף להנחיל את אותה אידיאולוגיה ואת אותם הערכים של פרטיות מקסימלית ובלתי מתפשרת עבור המשתמשים, וכמובן - גם נטול פרסומות. 


אבל, אז הגיעה ההצעה שאי אפשר היה כנראה לסרב לה, ובהמשך הדרך מערכת היחסים בין היזמים לבין צוקרברג והנהלת פייסבוק נתקלה במחסומים ואי הסכמות מהותיות לגבי הדרך שבה וואטסאפ תגדל ותתבסס כעסק. כבר שנים רבות אנליסטים כמו גם אנשי טכנולוגיה ותקשורת מנסים לנחש איזה מודל עסקי פייסבוק תשלב בוואטסאפ כדי לייצר ממנה הכנסות. בחזרה לאותה תיאוריה שאמורה לחבר אותה לשליטה בין העסק ללקוח, אני חוזר שוב לרכישה של Kustomer, שרק מחזקת את הטענה על רצון לשלוט בשרשרת הערך בין העסק לבין הלקוח, גם מאחורי הקלעים. 

נחשפנו כבר לכניסה המתגברת של אפשרויות קידום מוצרים וחנויות בתוך אינסטגרם, כולל חיבור בין תוכן לבין קידום מוצר, כשבמדינות שונות כבר מופיע כפתור ה- BUY לצד אותם מוצרים, מה שלמעשה מייצר שרשרת מכירה כמעט שלמה. אם נוסיף לכך את היכולת לנהל את התקשורת מול הלקוחות, והרי שקיבלתם מעטפת רחבה עוד יותר. 

עשינו עסק?

כיום, כ- 175 מיליון משתמשים (בלבד, יש לומר) מתכתבים מול עסקים בוואטסאפ דרך הגרסה העסקית שלה, מה שאומר שהפוטנציאל העסקי רחוק מאוד מלהיות ממומש, עם כ-2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם. אך לצד אתגר ההתרחבות הזה, ניצבים גם אתגרים רגולטוריים רבים. רק לאחרונה פורסם שבברזיל הושק שירות תשלומים דיגיטלי P2P של וואטסאפ, שירות שמהר מאוד הוסר בהוראת הרגולטור במדינה. אבל, פייסבוק ממש לא אומרת נואש, ועם הפנים לכיוון סין, או יותר נכון לפעילות המדהימה של Wechat, אחת משתי אפליקציות שנחשבות כ- Super Apps בתוך וגם מחוץ לסין, הפוטנציאל נראה גדול ומבטיח.

אם בוחנים היטב את הצעת הערך הרחבה ש-Wechat  וגם Alipay מציעות בסין, הרבה מעבר לרק התכתבות ותקשורת כתובה, אלא גם הזמנה כמעט של כל שירות מסחרי אפשרי, החל ממוצרים בסופר, דרך כרטיס טיסה ועד ניהול פיננסים. כמובן שחברות האם גוזרות קופון לא רע בכלל מכל עסקה כזו, גם הודות לתכניות Mini-Apps שכמעט כל מותג שמכבד את עצמו מפתח ומנגיש למאות מיליוני משתמשים (Mini App היא כמו גרסת אפליקציה רזה של מותג שזמינה בתוך אפליקציית האם: Wechat או Alipay). כמו כן, אם תוסיפו לחישוב את מגבלת ההתרחבות הבינלאומית של האפליקציות הסיניות, בדיוק במרווח הזה פייסבוק רואה הזדמנות אדירה. הכל מתחיל להתחבר...?

לסיכום: האם אכן זה הכיוון שפייסבוק תיקח את וואטסאפ? כיצד יראה האקו-סיסטם של "קבוצת פייסבוק", עם שילוב דאטה אבל גם יכולות תקשורת וכמובן מסחר בין הכלים השונים, והאם הרכישה האחרונה של Kustomer אכן תקבל ביטוי ואפילו מודל עסקי משמעותי בכל זה? נצטרך להמתין בסלנות.

מקור: בלומברג

 

הסיכום השבועי שלי, אצלכם במייל!
    מגמות, תובנות, מחשבות, מהלכים מעניינים מהארץ ומהעולם ועוד. טרי טרי בכל שבוע. 
לינק לרישום